Foto van: JaKo

Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol

Foto's
223
Video's
0
Topics
3

Over Amsterdam Airport Schiphol

Een bedrijf uit Schiphol (Nederland).

Dit bedrijf is 223 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan

Elders op het internet

De officiële website van Amsterdam Airport Schiphol
Amsterdam Airport Schiphol op Facebook
Amsterdam Airport Schiphol op Twitter

Dit profiel beheren?

08 Apr 2024

11 Mrt 2024

20 Mrt 2023

14 Mrt 2023

Op Schiphol moeten diesel aangedreven arbeidsmiddelen worden vervangen

Op korte termijn moeten op de luchthaven Schiphol diesel aangedreven arbeidsmiddelen, voor zover technisch uitvoerbaar, op de airside worden vervangen door een versie met alternatieve aandrijving. Dit heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie geëist op grond van de Arbowetgeving. Een deel van de vervanging zal al dit jaar moeten plaatsvinden. Gezien de beperkte hoeveelheid walstroom die aanwezig is, kan de vervanging niet overal direct plaatsvinden. Ook zijn er voertuigen en arbeidsmiddelen waarvoor nog alternatieven ontwikkeld moeten worden.

De Arbeidsinspectie heeft hiermee n.a.v. een handhavingsverzoek van de FNV en een Zembla uitzending over klachten van platformmedewerkers 9 besluiten genomen. Op de luchthaven Schiphol zijn veel bedrijven actief, waaronder afhandelingsbedrijven. Een deel van de werknemers van afhandelingsbedrijven werkt op de platforms waar zij kunnen worden blootgesteld aan de uitlaatgassen van vliegtuigmotoren en uitlaatgassen van dieselmotor aangedreven voertuigen en andere arbeidsmiddelen. Dat is schadelijk voor de gezondheid. Voor Schiphol Nederland B.V. volgt zo spoedig mogelijk nog een tweede besluit.

Kankerverwekkende stoffen
Uit inspecties blijkt dat werknemers van bagageafhandelingsbedrijven, Schiphol Nederland B.V. en van andere bedrijven kunnen worden blootgesteld aan gevaarlijke stoffen zoals uitlaatgassen van dieselmotoren (DME) en vliegtuigen. Naar aanleiding van de inspectie blijkt dat DME al jaren een onderwerp van aandacht is en dat er al maatregelen zijn genomen om blootstelling te verminderen. Die maatregelen zijn echter niet voldoende naar het oordeel van de Arbeidsinspectie. Dieselmotorenemissie (DME) is een kankerverwekkende stof en sinds 1 juli 2020 geldt een wettelijke grenswaarde van 10 µg EC/m3. Voor kankerverwekkende stoffen geldt de verplichting voor de werkgever om de blootstelling voor werknemers zo ver als mogelijk te verlagen tot onder de grenswaarde.

Eis tot naleving
De eisen tot naleving die de Arbeidsinspectie nu heeft opgelegd aan Schiphol Nederland B.V. en 8 bagageafhandelingsbedrijven gaan onder meer over de vervanging van dieselaangedreven arbeidsmiddelen ten behoeve van vliegtuigvoorzieningen. Ten behoeve van de bescherming van de werknemers op luchthaven Schiphol wat betreft de blootstelling aan DME en vliegtuigen, maakt de Arbeidsinspectie gebruik van een zogenoemde groene zone. Binnen de groene zone worden in de eisen kortere vervangingstermijnen gehanteerd dan buiten de groene zone. Zo moeten alle GPU’s (Ground Power Units), dieselaggregaten en PCA’s (Preconditioned Air Units) bij sommige pieren binnen deze zone eind december 2023 vervangen zijn.

Daarnaast eist de Arbeidsinspectie dat alle diesel aangedreven voertuigen en overige arbeidsmiddelen uiterlijk eind december 2023 zijn vervangen, voor zover dat technisch uitvoerbaar is. Hier speelt de stroomvoorziening een rol, omdat met name elektrisch aangedreven arbeidsmiddelen ook opgeladen moeten kunnen worden. Daarom geldt deze eis tot een maxpiekbelasting van 95% van de stroomvoorziening als deze aantoonbaar is bereikt. De verwachting is dat eind 2025 de stroomvoorziening voldoende is om volledig aan deze eis te voldoen.

Ook eist de Arbeidsinspectie dat er voor de werknemers die blootgesteld (kunnen) worden aan gevaarlijke stoffen een (periodiek) arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) komt. Op deze manier kunnen (vroege) gezondheidseffecten vanwege het werken met gevaarlijke stoffen opgespoord worden.
Schiphol is niet de enige plek waar de Arbeidsinspectie controles uitvoert als het gaat om blootstelling aan DME. Het afgelopen jaar heeft de Arbeidsinspectie bij meer dan 100 bedrijven gehandhaafd op het vervangen van DME.

Tweede deelbesluit
De Arbeidsinspectie is ook bezig met de voorbereiding van een tweede deelbesluit op het handhavingsverzoek van de FNV, dat onder meer zal gaan over maatregelen die betrekking hebben op het gebruik van vliegtuigmotoren rond platforms, en maatregelen die betrekking hebben op het gebruik van Auxilliary Power Units (Apu’s) en het gebruik van diesel aangedreven vliegtuigvoorzieningen rond platforms.

Bij dit tweede deelbesluit zijn mogelijk andere belanghebbenden betrokken. Daarvoor wordt de uniforme openbare voorbereidingsprocedure gevolgd, zodat alle belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld om op het ontwerpbesluit hun zienswijze in te dienen bij de Arbeidsinspectie. Het ontwerpbesluit dat door de Arbeidsinspectie wordt voorbereid, wordt in de Staatscourant gepubliceerd. Daarna worden de zienswijzen verwerkt in een definitief besluit.

0 reacties

12 Mrt 2023

01 Mrt 2023

28 Feb 2023

22 Feb 2023

21 Feb 2023

19 Feb 2023

07 Feb 2023

06 Feb 2023

02 Feb 2023

24 Jan 2023

07 Jan 2023

03 Dec 2022

02 Dec 2022

30 Nov 2022

29 Nov 2022

28 Nov 2022

25 Nov 2022

18 Nov 2022

16 Nov 2022

02 Jun 2022

01 Jun 2022

31 Mei 2022

25 Mei 2022

24 Mei 2022

16 Mei 2022

27 Apr 2022

11 Apr 2022

05 Feb 2022

03 Feb 2022

02 Feb 2022

03 Jan 2022

02 Jan 2022

29 Dec 2021

27 Dec 2021

11 Okt 2021

22 Sep 2021

14 Sep 2021

16 Aug 2021

26 Mei 2021

12 Mei 2021

07 Apr 2021

18 Mrt 2021

16 Mrt 2021

14 Mrt 2021

13 Mrt 2021

07 Feb 2021

26 Nov 2015

BYD helpt Schiphol met bereiken duurzaamheidsdoelen

Schiphol Airport beschikt momenteel over de grootste vloot volledig elektrisch aangedreven personenbussen ter wereld. BYD, ?s werelds grootste producent van elektrische, emissievrije bussen, leverde de 35 speciaal voor Schiphol gebouwde bussen. Inmiddels heeft de vloot in het afgelopen half jaar al bijna 338.000 kilometer succesvol afgelegd en daarmee een serieuze bijdrage geleverd aan het bereiken van de duurzaamheidsdoelen van de luchthaven. Op Schiphol Airport werd daarom kort stilgestaan bij de succesvolle inzet van de BYD-bussen. De 35 bussen vervoeren passagiers tussen de vliegtuigen en de terminal en is de eerste grote vloot volledig elektrisch aangedreven bussen op een internationale luchthaven.

Eer
Isbrand Ho, algemeen directeur van BYD Europe, is bijzonder trots op de inzet van BYD-bussen op de luchthaven: ?Het is een grote eer voor BYD om zo'n belangrijke rol te mogen spelen op duurzaamheidsgebied. Samen maken we de platformen op Schiphol de groenste van de wereld. De 35 bussen vormen momenteel de grootste vloot van volledig elektrisch aangedreven full size personenbussen in Europa. Een feit dat de inzet van Schiphol en BYD voor duurzaamheid onderstreept.?

Luchtkwaliteit
BYD is verreweg de grootste producent van volledig elektrische bussen ter wereld. Er rijden momenteel al meer dan 3.000 bussen van het Chinese merk rond en er is al een bus met een kilometerstand van meer dan 287.000. Een van de doelstellingen van BYD is de luchtkwaliteit te verbeteren door het elektrificeren van alle vormen van wegvervoer en transport op luchthavens.

?Doordat op vliegvelden vooral dieselvoertuigen worden ingezet voor de ondersteuning op de grond, liggen er voor luchthavens grote kansen op het gebied van verbetering van de luchtkwaliteit?, zegt Ho. ?Schiphol liep daarin op internationaal niveau al voorop, maar zet nu opnieuw een grote stap. Het spoorvervoer van en naar de luchthaven is schoon en ook het taxivervoer verduurzaamt in hoog tempo. De volgende stap is dus om busvervoer emissievrij te maken. BYD is daarvoor de perfecte partner, en staat klaar om samen te werken met busbedrijven en de betrokken overheidsinstanties."

Succes
De 35 elektrische bussen, die zes maanden geleden in gebruik werden genomen, hebben gezamenlijk inmiddels een afstand afgelegd van bijna 338.000 kilometer. Het gemiddeld energieverbruik bedraagt 1,2 kWh/km. Dit komt neer op een besparing van ongeveer 312.000 kilo aan CO2 ten opzichte van dieselbussen[1].

Jos Nijhuis, CEO van Schiphol Group, is blij met het succes: ?De Europese kwaliteitsstandaard voor luchthavens is erg hoog en Schiphols standaarden zijn, waar mogelijk, nog hoger. Daarom zijn wij alleen tevreden met het beste van het beste. Simpelweg omdat wij vinden dat onze passagiers het beste van het beste verdienen. Dat betekent soms wat extra uitdagingen in het samenwerkingsproces met leveranciers, maar het resultaat telt. BYD heeft ons in dat opzicht niet teleurgesteld."

Maatwerk
De 35 elektrische bussen zijn door BYD speciaal ontworpen en gebouwd naar de wensen van Schiphol. Het volume van de accu's is bijvoorbeeld kleiner dan van andere elektrische bussen van BYD, wat bereikt kon worden door een sterk verbeterde batterijcapaciteit. De reikwijdte op een enkele lading is ruim voldoende voor de afstand die de bussen afleggen en er is meer ruimte voor passagiers en hun bagage. BYD en Schiphol werkten nauw samen om de juiste kleuren en materialen te selecteren voor het interieur van de bussen, zodat voor de passagiers een comfortabele rijervaring gerealiseerd werd. Het spreekt voor zich dat het ontwerp van de chauffeurscabine voldoet aan de laatste Nederlandse ergonomische eisen.

Londen
De unieke titel 'grootste elektrische bussenvloot in Europa' zal nog slechts een paar maanden aan Schiphol toebehoren: midden 2016 zal een vloot van 51 elektrische BYD-bussen gaan rijden in het openbaar vervoernetwerk van Londen. BYD hoopt echter dat Schiphol als leider in emissievrij personenvervoer de weg zal banen voor andere internationale luchthavens die de luchtkwaliteit willen verbeteren. Isbrand Ho vat samen: ?Waar Schiphol vandaag leidt, kunnen andere luchthavens morgen volgen."

0 reacties

24 Jun 2015

Schiphol groen mede dankzij BYD

Amsterdam Airport Schiphol is hard op weg een van de groenste luchthavens in de wereld te worden dankzij belangrijke initiatieven om uitstoot te verminderen. De nieuwste ontwikkeling op dit gebied en zoals vorige week aangekondigd, is een vloot van 35 volledig elektrische bussen van BYD die worden ingezet op Schiphol om passagiers tussen de vliegtuigen en de terminals te vervoeren.

0 reacties

« Alle bedrijven