MAN

eTGM

Foto's
31
Video's
0
Topics
1

Informatie over de MAN eTGM

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de eTGM.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de eTGM, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Stilletjes strooien op stroom

Rijkswaterstaat is in Nederland als eerste wegendienst in Europa op pad gegaan met een volledig elektrisch aangedreven strooiwagen. Het gaat daarbij om een MAN eTGM die De Jong Zuurmond voor Rijkswaterstaat heeft ingezet, met een eigen oplaadstation van waaruit een specifiek gebied wordt bediend. De MAN eTGM die De Jong Zuurmond sinds kort voor Rijkswaterstaat inzet ten behoeve van gladheidsbestrijding, is niet alleen de eerste in zijn soort in Europa; hij behoort ook tot de eerste eTGM-modellen uit serieproductie, waarvan De Jong Zuurmond er in totaal drie heeft afgenomen. De 26-tons uitvoeringen hebben een vermogen van 265 kW/360 pk en

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • MAN eTGM

    Hier zie je De Jong Zuurmond (Beesd) × met één van de MAN eTGM, (TGM 26.360 E) opgebouwd voor containertransport. Beladen met afzetbare kolkenzuiger.

    3 reacties

  • MAN eTGM

    De veelzijdige logistieke dienstverlener Koopman Logistics heeft onlangs de eerste MAN eTGM die in Nederland in het distributiewerk ingezet gaat worden, in gebruik genomen. Deze vol-elektrische bakwagen gaat voor PON Logistiek auto-onderdelen rijden op twee routes. “We willen heel graag, en liefst ook nog zo snel mogelijk, omschakelen op zero-emissie vervoer”, zegt Klaas Koopman die bij het bedrijf directeur Business Development &Innovatie is. “Wij kiezen, waar dat kan, voor duurzame oplossingen. De eTGM is er één van. Wij zijn ons bewust van onze CO2- voetafdruk en hebben als doelstelling dit te verlagen. We maken in ons wagenpark al gebruik van diverse elektrische wagens en tanken met een deel van onze vloot pure HVO. Voor ons was dit een mooie kans om samen met PON en MAN het initiatief aan te gaan om te kijken wat de elektrische vrachtwagen ons in de toekomst kan brengen.” Rekenen “Dit project is meer dan alleen de vrachtwagen. Het gaat daarnaast om het optimaal plannen van de rit, en de laad-, los-, en oplaadcycli. Dat laatste schept wel eens een spraakverwarring; het gaat om het laden van vracht, en laden van stroom. Dat moet zorgvuldig gepland worden, en de juiste rit versus locatie bij kiezen. Wij denken dat we die hiermee gevonden hebben, om een start te kunnen maken met elektrificatie van vrachtwagens binnen Koopman,” zegt Wouter Renkema, manager wagenpark en werkplaatsen bij Koopman. elektrische MAN eTGM Voorkeur “We zullen altijd kiezen voor trucks van een OEM, oftewel een bestaande fabrikant. Alleen als de fabrikant er zelf achterstaat, en dit ondersteund wordt door een Europees dealernet, kunnen wij de voertuigen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn; transport in heel Europa, zonder beperkingen. MAN eTGM inzet 24 uur MAN bouwde op basis van de TGM een elektrische variant. Die heeft een actieradius van 200 kilometer. Dat past volgens Renkema keurig binnen de routes die voor deze elektrische truck worden ingepland. “We rijden er in de ochtend mee vanuit Leusden, wat in feite de standplaats is, naar diverse adressen op de Veluwe. In de nacht volgt dan nog een route naar Amsterdam. Ons doel is om praktijkervaring op te doen. Een ‘proef’ of ‘pilot’ zou ik het niet willen noemen. De komende vier jaar wordt deze truck gewoon in ons werk ingezet.” Opladen Voor elke rit worden de accu's opgeladen aan het snellaadstation van Pon Logistics in Leusden. De bruikbare accucapaciteit bedraagt 185 kWh en het vermogen van de elektromotor bedraagt 265 kW. Deze MAN eTGM heeft een netto laadvermogen van 12,5 ton wat prima past bij de dagelijkse inzet.

    Reageer

  • MAN eTGM (vrachtwagen)

    Kijk, daar heb je Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (Stuttgart (Zuffenhausen)) × met een MAN eTGM, opgebouwd als zeilenwagen. Persfoto.

    Reageer

  • MAN eTGM

    Sinds de herfst van 2018 voert MAN Truck & Bus samen met negen Oostenrijkse klanten van het consortium CNL Council for Sustainable Logistics praktijktests uit met e-trucks. De negen bedrijven - Gebrüder Weiss, HOFER, Magna Steyr, METRO, Quehenberger Logistics, REWE, Schachinger Logistik, SPAR en Stieglbrauerei - exploiteren elk een elektrische MAN eTGM en leveren vandaag al een waardevolle bijdrage aan de duurzame mobiliteit van morgen. MAN zet nu de volgende stap op weg naar klimaatneutrale distributie door de kleinschalige productie en verkoop van de MAN eTGM op te starten. De MAN eTGM voldoet aan alle essentiële eisen voor het stedelijke distributieverkeer van de toekomst. Het model is emissievrij en produceert geen motorgeluid. De e-truck voor middelzwaar en zwaar distributieverkeer is bij uitstek geschikt als koelwagen met elektrische transportkoeling, als wissellaadbak truck of voor andere distributieopbouwen. De volledig elektrische MAN eTGM distributietruck wordt aangeboden in een 26 tons drie-assige gestuurde naloopas-configuratie met volledige luchtvering. Voor de elektrische aandrijving zorgt een 264 kW sterke elektromotor met een maximumkoppel van 3.100 Nm. De energieopslag zit in krachtige lithium-ion accupakketten van de Volkswagen Groep, die zich boven de vooras, waar bij conventionele trucks de dieselmotor zit. Aan de zijkant van het chassis zijn extra accupakketten geplaatst. De actieradius bedraagt maximaal 200 kilometer, afhankelijk van het inzetgebied, de klimatologische omstandigheden en de rijstijl. Bij het afremmen en remmen wordt de aandrijfkracht van de truck omgezet in elektrische energie en teruggeleid naar de accu. Deze recuperatietechnologie kan de actieradius van de eTGM aanzienlijk vergroten. Een display in de cockpit informeert de bestuurder over het huidige energieniveau van de accu's. Links en rechts achter de vooras zitten de aansluitingen om de accu’s te kunnen opladen. Dit kan op meerdere mogelijkheden; met de 150 kW aansluiting is de truck in korte tijd weer op te laden. Nevenaggregaten zoals de stuurbekrachtigingspomp, de luchtcompressor voor remmen en vering en het airconditioningsysteem worden elektrisch bediend en aangestuurd door het energiemanagementsysteem en werken energiebesparend. Om de overstap naar e-mobiliteit zo eenvoudig en succesvol mogelijk te laten verlopen, biedt MAN zijn klanten een team van experts om hen te helpen bij de weloverwogen aanschaf van een eTGM. MAN biedt uitgebreid en oplossingsgericht advies op maat - van de analyse van de behoeften, de configuratie van het wagenpark, de laadinfrastructuur en het energiebeheer tot en met de alomvattende, meest kostenefficiënte transportoplossing. Bovendien krijgen de MAN eTGM-chauffeurs een rijtraining die speciaal is afgestemd op de eisen van het rijden met een volledig elektrisch voertuig.

    Reageer

  • MAN eTGM

    Rijkswaterstaat is in Nederland als eerste wegendienst in Europa op pad gegaan met een volledig elektrisch aangedreven strooiwagen. Het gaat daarbij om een MAN eTGM die De Jong Zuurmond voor Rijkswaterstaat heeft ingezet, met een eigen oplaadstation van waaruit een specifiek gebied wordt bediend. De MAN eTGM die De Jong Zuurmond sinds kort voor Rijkswaterstaat inzet ten behoeve van gladheidsbestrijding, is niet alleen de eerste in zijn soort in Europa; hij behoort ook tot de eerste eTGM-modellen uit serieproductie, waarvan De Jong Zuurmond er in totaal drie heeft afgenomen. De 26-tons uitvoeringen hebben een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 3.100 Nm. Afgelopen weekend kwam de eTGM strooiwagen van Rijkswaterstaat al in actie tijdens de eerste landelijke sneeuwval van het jaar. 100% CO2-neutraal De eTGM strooiwagen - één van de drie eTGM’s die aan De Jong Zuurmond werden geleverd door MAN-dealer Rosier van den Bosch - heeft een eigen oplaadstation dat eveneens door De Jong Zuurmond wordt geëxploiteerd. De elektriciteit komt geheel uit CO2-neutrale bron en het laadstation staat los van het elektriciteitsnet. De Jong Zuurmond duidt de eTGM strooiwagen daarmee aan als ‘zelfvoorzienend’. Als het lithium-ion accupakket volledig is geladen, heeft de elektrische strooiwagen een actieradius van 190 kilometer. Om die actieradius te bereiken, hebben de eTGM-modellen van De Jong Zuurmond een regeneratief remsysteem. Dat betekent dat de energie die vrijkomt bij het afremmen automatisch wordt omgezet in elektrische energie, die weer kan worden gebruikt voor de aandrijving. En wat ook bijdraagt aan maximale efficiency: de strooiwagen bedient vanuit de vaste standplaats een specifiek gebied met vaste trajecten. Bekijk een video van de eTGM strooiwagen in actie op de Facebook-pagina van Rijkswaterstaat. Overstappen naar elektrisch volgens MAN MAN begeleidt klanten doelgericht bij de overstap naar elektrisch. Dat begint met maatwerkadviezen bij aanschaf en krijgt een vervolg met het optimaal samenstellen van het wagenpark en de laadinfrastructuur. Uiteraard is er veel aandacht voor optimaal energiebeheer, want ook in het elektrische tijdperk blijft kostenefficiency een topprioriteit. Bij dat alles verzorgt MAN speciale rijtrainingen voor de chauffeurs van de elektrisch aangedreven trucks.

    Reageer

  • MAN eTGM

    Rijkswaterstaat is in Nederland als eerste wegendienst in Europa op pad gegaan met een volledig elektrisch aangedreven strooiwagen. Het gaat daarbij om een MAN eTGM die De Jong Zuurmond voor Rijkswaterstaat heeft ingezet, met een eigen oplaadstation van waaruit een specifiek gebied wordt bediend. De MAN eTGM die De Jong Zuurmond sinds kort voor Rijkswaterstaat inzet ten behoeve van gladheidsbestrijding, is niet alleen de eerste in zijn soort in Europa; hij behoort ook tot de eerste eTGM-modellen uit serieproductie, waarvan De Jong Zuurmond er in totaal drie heeft afgenomen. De 26-tons uitvoeringen hebben een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 3.100 Nm. Afgelopen weekend kwam de eTGM strooiwagen van Rijkswaterstaat al in actie tijdens de eerste landelijke sneeuwval van het jaar. 100% CO2-neutraal De eTGM strooiwagen - één van de drie eTGM’s die aan De Jong Zuurmond werden geleverd door MAN-dealer Rosier van den Bosch - heeft een eigen oplaadstation dat eveneens door De Jong Zuurmond wordt geëxploiteerd. De elektriciteit komt geheel uit CO2-neutrale bron en het laadstation staat los van het elektriciteitsnet. De Jong Zuurmond duidt de eTGM strooiwagen daarmee aan als ‘zelfvoorzienend’. Als het lithium-ion accupakket volledig is geladen, heeft de elektrische strooiwagen een actieradius van 190 kilometer. Om die actieradius te bereiken, hebben de eTGM-modellen van De Jong Zuurmond een regeneratief remsysteem. Dat betekent dat de energie die vrijkomt bij het afremmen automatisch wordt omgezet in elektrische energie, die weer kan worden gebruikt voor de aandrijving. En wat ook bijdraagt aan maximale efficiency: de strooiwagen bedient vanuit de vaste standplaats een specifiek gebied met vaste trajecten. Bekijk een video van de eTGM strooiwagen in actie op de Facebook-pagina van Rijkswaterstaat. Overstappen naar elektrisch volgens MAN MAN begeleidt klanten doelgericht bij de overstap naar elektrisch. Dat begint met maatwerkadviezen bij aanschaf en krijgt een vervolg met het optimaal samenstellen van het wagenpark en de laadinfrastructuur. Uiteraard is er veel aandacht voor optimaal energiebeheer, want ook in het elektrische tijdperk blijft kostenefficiency een topprioriteit. Bij dat alles verzorgt MAN speciale rijtrainingen voor de chauffeurs van de elektrisch aangedreven trucks.

    Reageer

« Alle MAN machines