Foto van: coen-ensing

Scania

G410 XT

Foto's
23
Video's
0
Topics
0

Informatie over de Scania G410 XT

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de G410 XT.

Leden

Er zijn nog geen leden die aangegeven hebben dat ze ervaring hebben met deze machine.

Heb jij een vraag over de G410 XT? Stel 'm hier »


Top 6 foto's Alle foto's »

  • Scania G410 XT

    E. Hoogeveen (Emmen) × op de foto met een Scania G410 XT, opgebouwd voor containertransport.

    Reageer

  • Scania G410 XT

    Foto van een Scania G410 XT, opgebouwd als dumper / kipper.

    Reageer

  • Scania G410 XT (vrachtwagen)

    Foto van een Scania G 410, opgebouwd als dumper / kipper.

    Reageer

  • Scania G410 XT

    Foto van een Scania G410 XT, opgebouwd voor containertransport.

    5 reacties

  • Scania G410 XT

    Foto van een Scania G410 XT, opgebouwd als dumper / kipper.

    Reageer

  • Scania G410 XT

    “Dit is niet alleen de eerste Scania die ik koop. Het is meteen ook de eerste truck die ik ooit nieuw gekocht heb. En tenzij we gaan uitbreiden zal dat nog wel even zo blijven. Want het is een Scania. Dus kan hij zeker tien jaar mee,” Aldus een opgewekte directeur/eigenaar Rob de Wolff van Meerleveld Infra uit Diemen over zijn nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G410 8x4 met een gestuurde naloopas in XT uitvoering. Meerleveld Infra uit Diemen is een gespecialiseerd bedrijf in grond-, water- en cultuurtechnische werken. Daarnaast handelt de firma in zand, grind, allerlei losgestorte bouwmaterialen en tuinmaterialen. Ook rijdt het veel in opdracht van het gemeentelijk samenwerkingsverband De Meerlanden. “Daarom zochten wij een alleskunner met een cabinekraan om te knijpen en een haakarm voor bakken tot 40 kubieke meter. Maar we wilden er ook pallets met stenen en zo mee kunnen vervoeren. En we zitten niet altijd op de verharde weg en ook veel in nauwe straten. De nieuwe auto moest dus én wendbaar zijn én veel kunnen meenemen én iets meer naast het asfalt te vertellen hebben dan een truck met de aandrijving op één as,“ omschrijft Rob het eisenpakket. “We hebben meerdere offertes opgevraagd. Dat het een Scania geworden is, ligt voor een deel aan de prijs, maar zeker ook aan de instelling van de Scania-dealer in Amsterdam en de klik die we opbouwden met de mensen daar. Ook de expertise van de dealer telde zwaar. Wij hebben verstand van grondwerken en onze chauffeur weet exact wat hij met de auto moet gaan doen. Dan is het aan de dealer om daar precies de goede specs bij te offreren. En volgens mij is dat ook gebeurd. Ik denk dat we met 410 pk meer dan voldoende vermogen hebben en ik heb gehoord dat die SCR-only motor heel zuinig is. En met het lage chassis met innerliner hebben we een perfect onderstel voor het zware werk dat we ermee doen.” Rob koos bewust voor de XT-uitvoering. “In de eerste plaats vanwege de stalen bumper. Maar niet alleen omdat het natuurlijk lekker robuust is. Ik vind die voorkant een stoere uitstraling hebben.” De XT-aankleding bestaat verder uit een beschermrooster over de LED-koplampen, de bouwbestendige spiegelkappen en een voetstap met railing langs de cabine. “Wij legen voor De Meerlanden ook ondergrondse afvalcontainers. Dan moet de chauffeurs om de zoveel meter uit zijn cabine en de kraan op. Dan scheelt het toch elke keer weer een meter naar beneden en een meter omhoog klimmen. Dat is niet alleen comfortabeler voor de chauffeur, het scheelt ook tijd.” De twee extra zijraampjes achter de deur van de verlengde dagcabine met normale dakhoogte kwamen op aanwijzing van de chauffeur. “Dat snap ik wel,” vertelt Rob. “We zitten heel veel in Amsterdam in kleine straten. Dan is al het extra zicht dat je kunt meepakken bij het op- en afzetten van een container welkom. Daarom hebben we niet alleen een voorzichtspiegel maar ook een CornerEye camera én een achteruitzicht camera gemonteerd.” Verder is het interieur van de G-cabine standaard al redelijk compleet. “Wel wilde de chauffeur een premiumstoel met ventilatie. En hij was blij verrast over de ruimte binnen.” De 17 ton/meter kraan van HMF is twee keer gestempeld. “Wij gebruiken de kraan naast het afvalcontainerwerk negen van de tien om mee te knijpen. Heel veel takken en snoeimateriaal, maar ook zand en een enkele tas stenen. Dat weegt allemaal niet veel. Dan zijn de bakken die we met de Hyva haakarm op de auto kunnen trekken veel zwaarder. Daarom hebben we ook gekozen voor een 10 tons vooras en een chassis met een innerliner en vollucht vering. Dan zet je de truck bij het oppikken op de blokken: dat is het meest stabiel. En als we even naast de weg moeten zijn, kan de chauffeur de hele truck iets hoger zetten. Vanwege de soms lange afzetbakken hebben we ook voor een uitschuifbare bumper gekozen.” Rob is nog niet uit de vraag of hij een onderhoudscontract op de auto zal afsluiten. “Dat kost natuurlijk een vast bedrag per maand. Maar aan de andere kant hebben wel een A-symmetrisch gebruik met veel PTO-uren en heel veel start- stopwerk. Dan kan een flexibel onderhoudscontract voordeel hebben. Temeer daar de dealer de auto op afstand kan uitlezen en dus kan zien wat eraan zit te komen. Dat is dus iets om te overwegen.”

    Reageer


Help je mee?

Alle informatie op truckfan is verzameld door de leden. Allemaal liefhebbers, net als jij.

Om de gegevens zo compleet mogelijk te maken kunnen we ook jouw hulp goed gebruiken. Alle foto's, video's, folders, brochures en vragen zijn van harte welkom!

« Alle Scania machines