Scania

meerdere

Foto's
1.578
Video's
2
Topics
3

Informatie over de Scania meerdere

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de meerdere.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de meerdere, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Vooraanzicht

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Janko van der Baan: “Subsidie op elektrische trucks hard nodig voor snelle opschaling”

Scania heeft de doelstelling dat in 2030 minimaal de helft van alle nieuwe voertuigen die geleverd worden is uitgerust met een (hybride)elektrische aandrijving. Gezien deze ambitieuze doelstelling werd uitgezien naar de ondertekening van de Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Dit convenant regelt de richtlijnen voor de zero-emissie stadsdistributie; inclusief de nodige incentives om transportondernemers te ondersteunen bij de investering in nieuwe elektrische voertuigen. Nu blijkt dat deze ondersteuning alleen bestelbussen betreft, is men bij Scania Nederland op z’n zachtst gezegd teleurgesteld. Managing Director Janko van der Baan: “Het is nú het moment om de elektrificering van stadsdistributie een vliegende start te geven. De trucks zijn er, we zijn in gesprek met enthousiaste klanten die willen investeren en hadden er helemaal op gerekend dat ook de subsidieregeling zou worden aangekondigd. Jammer.”


In het klimaatakkoord is 94 miljoen Euro subsidie voorzien voor de aanschaf van zware elektrische trucks en stadsdistributie is bij uitstek waar de inzet van elektrische voertuigen de meeste voordelen bieden. Scania biedt zowel een batterij-elektrische truck als een (plug-in)hybride voertuig voor distributie. Janko van der Baan: “Met name uit het retailsegment is er veel belangstelling voor onze elektrische trucks. Daarom werd ook met belangstelling uitgezien naar de ondertekening van het ZES convenant waarin een algemene stimuleringsregeling werd verwacht. Vanuit Scania vinden we het teleurstellend dat deze voor trucks niet in de huidige regeling is opgenomen. Dit gaat ons niet helpen om de noodzakelijke snelle opschaling te realiseren.” Van der Baan refereert hierbij aan de doelstelling van het Ministerie van I&W om in Nederland in 2025 minimaal 5.000 elektrische trucks op de weg te hebben.”


De algemene verwachting is dat het subsidieloket voor elektrische truck nu pas in 2022 open gaat. Van der Baan: “Die 94 miljoen Euro die in het klimaatakkoord is afgesproken blijft gewoon staan, dus die komt dan een jaar later voor de transportondernemers beschikbaar. We missen nu alleen het momentum in de branche terwijl juist nu alle neuzen in dezelfde richting staan en we concrete stappen kunnen zetten.”


Tijdens de presentatie van de Uitvoeringsagenda ZES werd voor subsidiemogelijkheden voor elektrische trucks met name verwezen naar de DKTI-3 regeling. Deze biedt hierin ook mogelijkheden, maar is wel een stuk beperkter. Van der Baan: “Wij delen de mening van de RAI dat de DKTI-3 regeling hiervoor een stuk minder interessant is. Deze ‘learning by doing’ regeling is om nieuwe technologieën en concepten uit te proberen en omvat slechts 11 miljoen Euro. De batterij-elektrische truck is echter al een bewezen fabrieksoplossing. Dat hoeven we niet meer te leren, dat moeten we gewoon doen! Samen met energieleverancier Engie leveren we een complete oplossing waarmee de transportondernemer direct mee van start kan. Bovendien gaat de DKTI-3 regeling niet voldoende zijn om de vliegende start te creëren die nodig is om over slechts vier jaar al 5.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben.”


Desondanks pakt Scania voortvarend de handschoen op om haar aandeel te leveren in de elektrische doelstellingen die op tafel liggen. “Onze productie is hard aan het opschalen om het volume elektrische trucks en (plug-in) hybrides uit te breiden. Ook zullen wij regelmatig nieuwe elektrische producten aan ons programma toevoegen.”


Nu vindt de productie van de elektrische voertuigen alleen nog plaats in de Zweedse Scania-fabriek in Södertälje, maar zal op termijn ook worden uitgebreid naar de andere Scania-fabrieken. Een tijdspad hiervoor is echter nog niet bekend. In Södertälje is men onlangs ook gestart met de bouw van een batterijfabriek waar Scania, samen met partner Northvolt, de nieuwste generatie batterijen gaat bouwen.

0 reacties


JH Kran levert 6-, 7- en 8-assige Scania’s met MPG kraan af

JH Kran, de Europese importeur van MPG, heeft verschillende Scania chassis aangepast en opgebouwd. MPG is een fabrikant van autolaadkranen tot 450 tonmeter capaciteit. Deze zwaarste kranen vragen uiteraard om een gespecialiseerd chassis. In Denemarken, het thuisland van JH Kran, heb je een 14×4*10 chassis nodig om dit, compleet met contragewicht en jib, op de weg te zetten. In andere landen zijn aslasten wat minder riant, dus dan heb je nóg meer assen nodig. Daarom is nu de eerste Scania acht-asser gebouwd, een 16×4*12. Er zijn aan een volledig luchtgeveerd zesassig chassis twee hydrualisch gestuurde VSE assen toegevoegd. Daarmee is

0 reacties


“Een tweede ronde van de NOW-regeling is voor Scania niet nodig”

Nu de corona-situatie inmiddels alweer een half jaar het openbare leven beheerst, maken Managing Directors Janko van der Baan, van Scania Nederland B.V., en Johan Uhlin, van Scania Production Zwolle B.V., de balans op. Beide bestuurders, verantwoordelijk voor in totaal zo’n 4.000 medewerkers, melden dat Scania in haar 130-jarig bestaan niet eerder een dergelijke crisis heeft meegemaakt. De impact is nog steeds voelbaar en niemand heeft enig idee hoe lang deze situatie zal duren. Toch overheersen de positieve gevoelens. Met name de veerkracht van de medewerkers oogst bewondering. Ook over de ondersteuning door de overheid is men zeer te spreken. Scania heeft ten tijde van de eerste NOW-regeling voor in totaal € 7 miljoen ondersteuning gekregen; zowel voor de fabrieken te Zwolle en Meppel als voor de gehele Nederlandse dealerorganisatie. Daarmee is tijdens de maanden april en mei de ergste nood opgevangen. Een tweede ronde is echter niet aangevraagd. Janko van der Baan: “Een tweede ronde van de NOW-regeling is voor Scania niet nodig. Wij kunnen zonder deze ondersteuning op eigen benen staan.”


Eind maart jl. besloot Scania’s CEO Henrik Henriksson wereldwijd alle fabrieken te sluiten vanwege het gebrek aan onderdelen en de veiligheid van de eigen medewerkers. Vier weken lang lag Scania Production Zwolle stil en rolde er geen enkel chassis van de band. Johan Uhlin: “Het was destijds een bizarre periode. Onze productie liep op volle toeren en de vraag was groot toen wij op 20 maart gecontroleerd de assemblagelijn stil hebben gezet. Op dat ogenblik heerste grote onzekerheid over het verloop van de pandemie en de impact op het bedrijf. De veiligheid van onze mensen staat voorop. In deze periode hebben wij economisch de grootste klap op kunnen vangen dankzij de NOW-regeling.”


Na vier weken werd heel voorzichtig de productielijn weer opgestart met een bescheiden 40 chassis per dag. Vier weken later draaide men al meer dan het dubbele en inmiddels zit men weer op het oude productieniveau. Goed nieuws voor alle klanten die op hun nieuwe Scania zaten te wachten. Janko van der Baan: “Toen de fabriek de band stilzette hadden wij een goed gevuld orderboek. Toen moesten wij klanten gaan informeren dat de levering van hun truck was uitgesteld. Dat was een lastige periode omdat niemand wist hoe lang het zou gaan duren. Gelukkig kon er snel weer geleverd worden. Inmiddels is onze volledige achterstand ingelopen, maar dat heeft een veelvoud langer geduurd dan de vier weken dat we stil hebben gelegen.”


De Scania werkplaatsen zijn de volledige periode opengebleven om de klanten van het nodige onderhoud te kunnen voorzien. Janko van der Baan: “We hebben in de werkplaatsen veel aandacht besteed aan veiligheid en nieuwe routines. Chauffeurs en andere bezoekers mogen bijvoorbeeld niet meer in de werkplaats zelf komen of in de monteursruimtes. Zeker in die eerste periode, toen heel Nederland moest thuis werken, zijn de monteurs altijd op hun post gebleven om de klanten te helpen. Ik heb daar niets anders dan diep respect voor. We zien nu dat het steeds meer moeite kost om de bestaande veiligheidsroutines vast te houden. Gelukkig hebben we sinds begin maart een corona-team ingesteld dat de situatie goed in de gaten houdt en ingrijpt waar en wanneer het nodig is.”


Dat de Scania dealers hun handen uit de mouwen hebben gestoken bleek ook wel uit de registraties. In de maanden april en mei was Scania in Nederland zelfs even marktleider; uniek in de geschiedenis van Scania Nederland. Janko van der Baan: “Ondanks de fabriekssluiting en het teruglopen van de business hebben we gelukkig in die periode veel klanten nog kunnen helpen. Nu zien we weer een voorzichtig herstel, waarbij er wel grote verschillen zijn per segment. Waar het ene segment aan het plussen is, blijft het andere sterk achter.”


Op 1 juni maakte Scania bekend om wereldwijd het personeelsbestand met 5.000 banen in te krimpen. Hiervan zullen er 1.000 op het Zweedse hoofdkantoor verdwijnen. Johan Uhlin: “Ondanks de voorzichtige positieve ontwikkelingen verwacht Scania voor een langere periode wereldwijd toch een daling van het totale volume. En bij een lager volume hoort een kleiner personeelsbestand. Hierover zal later in het jaar meer bekend worden. Gezien de huidige ontwikkelingen verwacht ik dat de impact voor de Nederlandse organisatie beperkt zal zijn.” Janko van der Baan valt hem bij: “Zoals het er nu uitziet zullen wij met natuurlijk verloop een heel eind kunnen komen.” Ook hij verwacht geen omvangrijke ingrijpende maatregelen. “In Zweden zijn ook alle collega’s na een periode van vier maanden tijdelijke werkloosheid weer full-time aan het werk gegaan. Net als in Nederland is ook daar besloten om verder geen gebruik te maken van steun door de overheid. Als je op eigen benen kan staan, moet je dat ook doen en de ondersteuningsmaatregelen van de overheid overlaten aan bedrijven die het echt nodig hebben.”


Een duidelijk signaal van de positieve ontwikkelingen in Nederland komt van Scania Production Meppel waar inmiddels gestart is met de geplande nieuwbouw. De lakfabriek, waar alle kunststof componenten aan een Scania worden gespoten, werkt voor alle Europese assemblagefabrieken. Tegenover de huidige fabriek wordt een compleet nieuwe productiehal gebouwd met daarin twee volautomatische grondlakstraten met acht spuitrobots. De nieuwe hal zou in 2021 operationeel moeten zijn.


Daarnaast is er ook nog de Defensie order voor 2.037 nieuwe XT Scania’s. Vorig jaar zijn, volgens planning, ca. 70 voertuigen geleverd voor de rijschool en dit jaar is de uitlevering van de voertuigen voor de krijgsonderdelen gestart. Johan Uhlin: “Dit jaar worden nog zo’n 200 trucks gebouwd in 6x6 en 8x8 configuratie en daar gaan we de komende jaren mee door.”


Ondanks al deze positieve berichten kunnen beide bestuurders er niet omheen dat Scania wereldwijd toch flinke achterstand heeft opgelopen. Schrale troost is dat de concurrenten in hetzelfde schuitje zitten. Janko van der Baan: “Wij hebben het geluk dat wij in de markt het meest moderne en het meest zuinige product hebben. In 2018 hebben wij de introductie van onze nieuwe generatie trucks afgerond. Deze hebben in de markt een prima reputatie terwijl de concurrentie in deze lastige tijd met productintroducties bezig is. Ik ben blij dat wij dat traject achter de rug hebben.”


Ook verwacht hij dat de hele mind-set rond het coronavirus een push zal geven aan de verduurzaming van het wagenpark. “Dit momentum moeten we grijpen om de neuzen van alle stakeholders in de branche dezelfde richting op te krijgen. Het gaat nu niet alleen om de transporteur en de truckleverancier. Het gaat ook om de opdrachtgever van de transporteur, maar ook de brandstofleverancier, de carrosseriebouwer en de bandenleverancier. En laten we de overheden niet vergeten; zowel lokaal, nationaal als Europees. We zijn allemaal betrokken bij de vergroening van de hele logistieke keten. Of het nu om de Super Ecocombi gaat of het Europese plan voor het Fleet Renewal Programma, waarbij versneld het oude wagenpark wordt vervangen door moderne en schone Euro 6 voertuigen, dit moment moeten we niet voorbij laten gaan. Wij zijn bereid op dit punt onze verantwoordelijkheid te nemen.”


Afsluitend kijken Janko van der Baan en Johan Uhlin nog even terug naar de halfjaarcijfers die deze zomer werden gepresenteerd. Zoals te verwachten vertoonden deze een flinke financiële dreun voor zowel de omzet als de winst. Johan Uhlin: “Onze CEO Henrik Henriksson heeft de cijfers toegelicht en de Managing Directors van alle Scaniabedrijven ter wereld toegesproken. In 1934 heeft Scania voor het laatst rode cijfers over een heel jaar geschreven. Hij vroeg of wij bij de lichting managers wilden horen die voor de tweede keer in de geschiedenis van Scania een jaar met rode cijfers zouden laten noteren.”

Beide heren zijn eensluidend in hun reactie: “Dat laten we niet gebeuren.”

0 reacties


Video's

Top 6 foto's Alle foto's »

  • Scania meerdere

    Putjes leegmaken

    4 reacties

  • Scania meerdere

    Foto van een Scania meerdere van Cubri B.V. (Schoonebeek) ×, opgebouwd voor containertransport.

    Reageer

  • Scania meerdere

    Foto van een Scania meerdere, opgebouwd zonder opbouw

    3 reacties

  • Scania meerdere

    Hier zie je Gebr. Bos met een Scania meerdere.

    Reageer

  • Scania meerdere

    Foto van een Scania meerdere.

    Reageer

  • Scania meerdere

    Hier zie je Circus Renz Berlin (Berlin) × met een Scania meerdere, opgebouwd zonder opbouw.

    Reageer

« Alle Scania machines