Scania R450 (new), foto van Alex Miedema

Scania R450 (new)

139.761 foto's van @Alex Miedema

Alex Miedema
F.J.C.M. van der Struijk Esch B.V. (Esch) ×, L.C.F.M. van der Struijk Esch B.V. (Esch) ×, A.L.F.M. van der Struijk Esch B.V. (Esch) × op de persfoto met een Scania R450 (new), opgebouwd voor steentransport.

Van der Struijk rijdt uitsluitend Scania


Breda – Transportbedrijf Van der Struijk uit Esch rijdt uitsluitend met Scania’s. Naast agrarische producten, oud – en nieuw papier en bouwmaterialen met volume vrachtauto’s (eventueel met kooiaap) rijdt het bedrijf als huisvervoerder van MBI ook veel steenproducten door de Benelux en Duitsland. Recent kocht men weer vier nieuwe R450 4x2 trekkers. Het zijn voor het bedrijf de eerste voertuigen van het nieuwste type.


“Vroeger reden wij ook wel andere merken, maar de laatste jaren alleen nog Scania,” vertelt mede-directeur Bart van der Struijk. “Mijn broers en ik zijn er heel tevreden mee. Verder is onze relatie met de Scania-dealer in Den Bosch heel goed en dat helpt natuurlijk ook om bij een merk te blijven. Ze rijden heel zuinig, gaan goed om met AdBlue en het blijken bij ons heel betrouwbare voertuigen. Wij rijden gemiddeld zo’n 125.000 km per jaar. Onze ervaring is dat de Scania’s bij ons moeiteloos zonder technische problemen 1,2 tot 1,3 miljoen kilometer meegaan. Dan zijn ze zeker nog niet versleten, maar wel 10 jaar oud en daarmee gedateerd. Zeker op brandstofverbruik en veiligheid gaan de ontwikkelingen de laatste jaren hard.”


Dat is de gebroeders Van der Struijk duidelijk geworden bij deze twee nieuwe die recent zijn afgeleverd. “De nieuwe generatie is een wereld van verschil vergeleken bij de vorige. Hij is een stuk ruimer geworden, heeft een prachtig bed en heel veel nuttige elektronica die het leven van een chauffeur makkelijker maar vooral ook veiliger maakt,” aldus Bart. “We kunnen nu al zien dat hij een heel net verbruik heeft. Wij letten via onze eigen boordcomputer en de uitdraaien van Scania scherp op de diesel. Al is het vaak wel lastig om te vergelijken omdat onze ritten nogal verschillen.”


Van der Struijk heeft de vier R 450 4x2 trekkers royaal gespecificeerd. “We hebben beide voertuigen voorzien van de luxe R-cabine, een lucht geveerde achttons vooras en vierbalgsluchtvering achter. Ik moet zeggen dat dit onderstel de auto heel veel comfort geeft waarbij hij super strak stuurt. Daarnaast heb ik er de nieuwe vrijloopretarder op laten zetten en dat gecombineerd met ACC. Alle nieuwe voertuigen zijn dan wel uitgerust met de AEB noodremsysteem, maar ACC werkt al in een veel eerder stadium. Als het goed is, kom je dan nooit in noodremsituaties en dat heeft duidelijk mijn voorkeur. Ik propageer ook het gebruik van het LDW. Als ik zie dat chauffeurs dat uitzetten, probeer ik ze met een gesprek op andere gedachten te brengen. Die systemen zijn er niet voor niets en ik vind dat actieve veiligheid.”


Dat is ook de reden dat Van der Struijk af-fabriek voor een geïntegreerd TPMS koos. “Ik vind bandenbewaking heel belangrijk. Daar kun je én brandstof mee besparen én heel veel veiligheid winnen. Zo voorkom je ook dat de chauffeurs op de vluchtstrook belanden met bandenpech en tijdig een dealer kunnen opzoeken. Daarom vind ik het mooi dat Scania een systeem heeft dat op alle wielen werkt én gewoon geïntegreerd in het dashboard zit. Want er zitten al losse kastjes genoeg in zo’n auto.


Bij van der Struijk willen ze een nette auto, maar niet met teveel toeters en bellen aan de buitenkant. “Voor de chauffeur is er echter het Premium comfortpakket, het Driverpakket en LED-verlichting. Wij vinden het belangrijk dat we een goede uitstraling hebben richting de klanten, maar ook naar de klanten van onze klanten. Daarom hebben we deze auto in de kleuren van MBI gezet. Daar rijden wij tenslotte al 40 jaar voor. Het ontwerp is samen met MBI tot stand gekomen en dit is de eerste auto waar het op zit. Misschien dat er in de toekomst nog meer bijkomen.


Achter de trekker hangt een lichtgewicht KWB trailer met ook een lichtgewicht kraan er op, wat zorgt voor een hoger laadvermogen en dus besparing van CO2. “Wij komen in de stenen al op de gekste plekken, onze nieuwe trailer is niet voor niets vierassig fusee gestuurd. Maar in de agrarische sector is het al helemaal oppassen om alles heel te houden,” weet Bart. “In Brabant gaat het nog wel. Natuurlijk heb je daar ook van alles op het erf staan en zijn er de bekende lage dakgoten. Maar daar zijn de wegen tenminste nog hard en breed. In het westen van het land kan dat heel anders zijn met al die dijkjes.”

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!