Miserie bij XDakar: Kruip eens in een draaiende wasmachine

Terwijl de derde etappe van de Dakar 2015 toch niet echt te boek stond als een bijzonder lastige, hadden de trucks van XDakar er grote moeite mee. Alles wat tegen kon zitten, zat tegen. Frits van Eerd stond vier keer stil met allerhande miserie, Peter van den Bosch kampte met een kapotte dynamo (en daardoor twee kapotte accu?s). Eimbert Timmermans had er zijn handen vol aan.

Na een moeizame tweede etappe hoopte Peter van den Bosch in de derde proef van de Dakar 2015 wat goed te kunnen maken. Daarin leek de transportondernemer uit Erp ook te slagen, gezien de doorkomsttijden rond de tiende plaats. Maar halverwege de 284 kilometer lange rit sloeg de pechduivel weer toe. Een kapotte dynamo wierp Van den Bosch terug naar de 22ste plaats.
De tijd die Van den Bosch kwijt raakte door in de tweede etappe een Tatra weer op de wielen te zetten, kreeg hij terug. Daardoor kon hij toch nog redelijk vooraan beginnen aan de nieuwe uitdaging. Dat deed hij met verve. ?Het ging super goed,? vertelde hij. ?Dat is het nog vervelender als je ineens een half uur stil staat en iedereen weer voorbij ziet stuiven.? De kapotte dynamo kostte ook nog eens twee accu?s, maar dat was de minste zorg.
In het laatste deel van de rit, op een ruwe strook van bijna 100 kilometer vol gaten en stenen, kon Van den Bosch nog wel iets van het verloren terrein terugwinnen. ?Dat doet pijn, maar onze auto is daar perfect voor. Voor het materiaal was het een pittige etappe.?
Eimbert Timmermans was ook goed op weg, maar moest zich al snel aan zijn taak als vliegende kiep kwijten om Van den Bosch en vooral Frits van Eerd op gang te houden. Charly Gotlib, navigator op de Jumbo-truck, berichtte: ?Meteen na de start voelde Frits dat er iets haperde aan de versnellingspook. Het schakelen ging niet fijn. 10 kilometer later zaten wij plots zonder schakelmogelijkheid, naar bleek doordat de luchtslang van de koppeling los was geraakt.
In 50 kilometer konden we de zeven trucks die ons hadden ingehaald weer passeren, maar op 100 kilometer van het einde, bij het oversteken van een rivier, viel onze truck weer stil. Pas na 40 minuten zoeken hadden we het probleem gevonden: de ?waste gate?, een systeem dat het teveel aan turbodruk uitlaat, sloeg dicht en daardoor weigerde de motorrem.
Nou, dan het laatste deel over zeer slechte piste. Kruip eens ?n een draaiende wasmachine om een idee te krijgen van wat wij voelden. En dat voor meer dan een uur. Op 15 kilometer voor de finish zijn we nog eens stil gevallen, door een vastzittende handremleiding. Dat kostte weer 10 minuten. Nu zijn we op de verbinding naar het bivak in Chilecito en staan we langs de kant met een kapot differentieel achter, met nog 25 kilometer te gaan.?
Van Eerd finishte met ondanks alle problemen als 29ste, waarmee de schade nog enigszins binnen de perken bleef. In het klassement zakte Van Eerd naar plaats 19.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
1

TREFWOORDEN