Echte marathon voor XDakar-trucks

Peter van den Bosch ging als een speer door het beginstuk van de achtste etappe. Maar gaandeweg ging het mis. De truck liep nog maar op vijf cilinders en 150 kilometer voor de finish hield de koppeling ermee op. Door de duinen werden daardoor bijkans onneembare obstakels. Ook Frits van Eerd kwam niet vlekkeloos door de proef: kapotte en oververhitte leidingen en een kapotte velg hielden hem op.
Het was niet alleen een marathonetappe, voor XDakar was het ook echt een marathon. Het eerste deel, de zevende etappe, ging nog best aardig. Van den Bosch moest een keer graven, Van Eerd verloor 20 minuten aan een kapotte remleiding. In het van de buitenwereld afgesloten bivak in de duinen konden de deelnemers weinig meer doen dan wat hoognodige service aan de trucks. ?Het was heel rustig en knus, met maar 30, 35 trucks,? vertelde Van den Bosch. ?Een apart sfeertje.?
Vandaag reden de trucks voor een deel dezelfde weg terug naar Iquique. Doordat ze zodoende over hun eigen sporen reden, was het lastig navigeren.
Dat was echter niet h?t probleem voor Van Eerd. ?Weer twee keer de achterremleiding,? meldde navigator Charly Gotlib. ?En een probleem met een leiding die boven de turbo loopt. Die raakte daardoor oververhit zodat we moesten stoppen om brand te voorkomen. Dan in een lange afdaling op een feshfeshpad lag er een rots onder het stof en reden wij een deuk in de voorste velg. Band wisselen, samen met nog twee andere deelnemers die juist hetzelfde lot hadden.? Het leverde Van Eerd twee keer de negentiende tijd op. Die plaats neemt hij ook in op de algemene ranglijst.
Van den Bosch finishte als 21ste, wat knap is gezien alle problemen. ?Op vijf cilinders kan ik de finish wel halen en op de paden lukte het ook nog wel zonder koppeling. Gewoon er tegenaan zetten en erin laten vallen. Maar in de duinen was het onbegonnen werk. Iedere keer moest ik stoppen, de motor afzetten, in de versnelling zetten en hophophop, daar gingen we weer. Maar ik kwam met geen mogelijkheid tegen die zandhopen op. We hebben een waypoint noodgedwongen laten liggen, dus daar krijgen we nog straftijd voor.?
In de slotfase gaf ook de afdaling naar Iquique nog een berg problemen. ?We reden helemaal naar links, maar daar konden we niet naar beneden. Dus moesten we terug. We stonden vast in een duinpan, toen Bernhard ten Brinke achter ons kwam en moest uitwijken voor ons. Daardoor kwam hij ook vast te zitten en ontstond er een klein brandje onder de motorkap. Heel vervelend voor Bernhard, maar ik stond daar ook niet voor mijn lol in die duinpan.?
Met hangen en wurgen bereikte Van den Bosch uiteindelijk de finish. In het klassement staat hij nog dertiende, maar daar moet de straftijd nog bij worden geteld.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
1

TREFWOORDEN