MAN TGX 3rd generation, foto van Truckfan Nieuwsposter

MAN TGX 3rd generation

6.041 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die een autonome truck de Duitse snelweg op heeft gestuurd. Aan boord van de testtruck, die ongeveer tien kilometer aflegde op de autobahn A9 tussen de knooppunten Allershausen en Fürholzen, bevonden zich de Duitse minister van Verkeer Dr. Volker Wissing en MAN’s CEO Alexander Vlaskamp.

MAN zet zich al enige tijd intensief in voor de ontwikkeling van autonome trucks voor gebruik in logistieke hubs en voor hub-to-hub-verkeer op snelwegen. Recent ontving MAN als eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4, op basis van de wet op autonoom rijden op Duitse snelwegen. Dit houdt in dat de truck praktisch zelfstandig rijdt. De bestuurder hoeft alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden het stuur over te nemen.

Kostenreductie en verlichten chauffeurstekort
De vrachtvolumes en met name het vervoer tussen logistieke hubs – zoals de magazijnen van grote online warenhuizen – groeien gestaag. Autonome trucks zijn bijzonder geschikt voor dit zogeheten hub-to-hub transport. Deze trucks zijn altijd onderweg, uiterst efficiënt qua verbruik en veilig om mee te rijden. Er zijn geen rijtijdonderbrekingen, zodat de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in strak gesynchroniseerde logistieke processen. Op de lange termijn kan het efficiënte gebruik van autonome trucks de totale bedrijfskosten met tien tot vijftien procent verlagen. De nieuwe technologie kan ook het chauffeurstekort verlichten. Alleen al in Duitsland is er een tekort aan zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs.

“De eerste Level 4-testrit met een autonome truck op een Duitse snelweg bewijst dat Duitsland een leidende positie in Europa heeft ingenomen met de wet op autonoom rijden. Ons doel is om de nummer één markt voor geautomatiseerd en verbonden rijden te worden. Vandaag is een mijlpaal voor de logistieksector in Duitsland. Het alsmaar toenemende transportvolume is, in combinatie met het steeds nijpender wordende tekort aan chauffeurs, een uitdaging voor de gehele maatschappij. Autonome trucks kunnen deze situatie helpen verlichten. Bovendien biedt de intelligente netwerkkoppeling van het goederenvervoer de mogelijkheid om de overslag van de weg naar het spoor efficiënter te laten verlopen en zo het transport milieuvriendelijker te maken”, aldus Dr. Volker Wissing, de Duitse minister van Digitale Zaken en Vervoer.


Serieproductie autonome trucks eind dit decennium
“Vandaag zetten we weer een grote stap in de richting van autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen, de tweede grote ontwikkeling richting de toekomst naast de overstap naar CO2-vrije aandrijflijnen. Dit jaar beginnen we met tests met prototypes op de snelweg. Verdere hub-to-hub projecten volgen vanaf 2025, maar dan in concrete klantentoepassingen. Zo zetten we de volgende ontwikkelingsstap naar de serieproductie van autonome vrachtwagens tegen het einde van het decennium. De wet op autonoom rijden geeft onze industrie de nodige planningszekerheid. Om autonoom rijden te realiseren, moeten we echter ook nauw samenwerken met infrastructuurbeheerders als Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden gaan realiseren in de praktijk”, stelt Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE.

Voor de testrit met de eerste autonome truck deed Autobahn GmbH onderzoek naar het concept van MAN als onderdeel van de aanvraag voor een testlicentie voordat de Bundesanstalt für Automobilwesen begin april officieel toestemming verleende aan MAN. In de toekomst wordt Autobahn GmbH ook verantwoordelijk voor de goedkeuring van rijgebieden op Duitse snelwegen waar autonome voertuigen mogen rijden. De exploitant van de voertuigen geeft aan op welke routes zijn voertuigen met autonome rijfuncties moeten gaan rijden en Autobahn GmbH controleert vervolgens of deze routes geschikt zijn voor de inzet van deze voertuigen met autonome rijfuncties.

MAN: jarenlange ontwikkelingsexpertise in autonoom rijden
MAN speelt al jarenlang een voortrekkersrol op het gebied van autonoom rijden met verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2017 tot 2019 heeft MAN elektronisch verbonden trucks ontwikkeld en getest in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met DB Schenker. Deze bijzonder veilige en zuinige colonnes werden meer dan zes maanden lang ingezet in het reguliere goederentransport op de Duitse A9 tussen Neufahrn en Neurenberg. Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project met partners Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences en Götting KG zich op de volledige digitale integratie van een autonome truck in het logistieke proces van containeroverslag van de weg naar het spoor. En sinds 2022 werkt MAN samen met Autobahn GmbH en andere partners uit de industrie, wetenschap en technische testen in het ATLAS-L4-project aan de ontwikkeling van een autonome truck voor gebruik in snelwegtransport tussen logistieke knooppunten.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
0
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO