Foto van: Alex Miedema

Timtrans B.V. (XDakar)

Schijndel

Foto's
89
Video's
0
Topics
18

Over Timtrans B.V. (XDakar)

Een bedrijf uit Schijndel (Nederland).

Dit bedrijf is 89 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan

Dit profiel beheren?

06 Feb 2019

09 Jan 2019

17 Nov 2018

15 Dec 2017

08 Jun 2016

22 May 2016

03 May 2016

04 Feb 2016

26 Dec 2015

09 Nov 2015

27 Jul 2015

15 Mar 2015

05 Mar 2015

Trucks verlaten team XDakar

Peter van den Bosch, Frits van Eerd en Eimbert Timmermans hebben besloten om te stoppen met Le Dakar. Dit betekent het afscheid van de drie rallytrucks binnen Team XDakar. Erik van Loon zal in 2016 gewoon aan de start staan met de MINI.

1 reactie


XDakar stopt met trucks

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));Bericht door Autosportnieuws.be.

0 reacties

07 Feb 2015

19 Jan 2015

Snelheidsbegrenzer X Dakar werkt nog niet optimaal

X Dakar en haar hoofdsponsor TVM was er veel aan gelegen de afgelopen Dakar Rally te gebruiken voor verkeers- en transportveiligheid. De snelheidsbegrenzer in de trucks van X Dakar bleek echter nog niet volledig betrouwbaar. De ingebouwde veiligheid in de vrachtauto’s bewees in de 36ste

0 reacties

17 Jan 2015

Van Eerd loopt top 10-klassering net mis

Een paar uur lang pronkte de naam van Frits van Eerd in de top 10 van de uitslag van de twaalfde etappe van de Dakar 2015. Totdat een aantal andere trucks tijd terug kregen die ze waren verloren met assistentie verlenen aan anderen. Met de dertiende plaats in zijn bijna-laatste Dakar-etappe was Van Eerd nochtans wel tevreden. Peter van den Bosch duikelde door een lekke band in de slotfase van 10 naar 27.
De Jumbo-truck mocht als twintigste truck beginnen aan de 300 kilometer lange proef, de voorlaatste van deze Dakar. Tegen ieders verwachting in was het zeker geen gemakkelijke proef. ?Her en der moeilijke stukken en verraderlijke blinde bochten,? zo omschreef Van Eerds navigator Charly Gotlib het parkoers. ?In het eerste deel van de proef reden we in het stof van twee trucks, maar toen we de ene inhaalden en de tweede konden passeren omdat hij een lekke band had, was het ongeveer stofvrij. Later haalden wij nog enkele trucks en wagens in en er stonden nog twee trucks aan de kant met problemen. Wij hebben een kapot veerblad en een ster in onze voorruit door een tak, maar het liep bijzonder goed.?
Even had Gotlib onderweg de aanvechting om zijn chauffeur te vragen te stoppen, toen hij een ?echt super mooie roofvogel met een spanwijdte van meer dan twee meter? zag. ?Maar ik denk dat Frits er niet mee tevreden was geweest.? Had Van Eerd 2 luttele seconden harder gereden, dan had hem dat nog een plaats gescheeld.
Bij Peter van den Bosch was het een lekke band die roet in het eten gooide, op ongeveer 60 kilometer voor het einde van de special stage. Die band (linksachter) vervangen kostte hem bijna 20 minuten. ?We reden op dat moment ergens rond de achtste plaats, maar kwamen met de 27ste tijd over de finish. Jammer,? aldus Van den Bosch. Ook hij vond het een gemene proef. ?Voor de trucks was het eigenlijk te smal. Je kunt nauwelijks inhalen en iedereen rijdt in elkaars stof. Als er op die smalle paden eentje pech krijgt, sta je met z?n allen in de file. Als het spul weer rijdt, krijg je een harmonica-effect, omdat je in het stof zit. Op die manier hebben wij het grootste deel van de tijd in het wiel van de MAZ van Vasilevski treintje gereden.?

0 reacties

16 Jan 2015

Geen plaats in de herberg voor XDakar

Gaat het eindelijk weer eens een paar dagen lekker voor Peter van den Bosch in de Dakar 2015, levert het niks op. ?Een beetje jammer? vond Van den Bosch dat. In de 194 kilometer lange elfde etappe door de Argentijnse pampa?s zette hij een keurige twaalfde tijd neer. Daardoor had hij in ieder geval een leuke dag, maar voor de stand in het klassement betekende het niks. ?Dat is om zeep.?
Zowel de tiende als de elfde etappe verliep uitstekend voor Peter van den Bosch. Maar in dit soort etappes, aan het eind van de Dakar 2015, gaat het hooguit nog om minuten. Dat is voor de XDakar-trucker niet genoeg om de vele uren goed te maken die hij verloor in met name de negende etappe. Toen hobbelde Van den Bosch bijna stapvoets door Chili, met dank aan een kapotte versnellingsbak. ?Nu gaat het prima, maar levert het niks op. In de etappes waarin we het verschil hadden moeten maken, ging het verkeerd. Dat het kapot kan gaan is inherent aan een mechanische sport, zeker als de organisatie uit is op een uitputtingsslag. Op het moment zelf ? de middag, avond en nacht ? was ik gefrustreerd, teleurgesteld, boos. Die knop hebben we inmiddels omgezet, want je hebt er niks aan. We gaan gewoon naar Buenos Aires, brengen de truck naar de finish en onderweg proberen we zo goed mogelijke resultaten mee te pikken en plezier te hebben. Het is geweldig wat onze teamgenoot Erik van Loon hier neerzet met zijn vierde plaats bij de auto's. Daar genieten wij ook van mee.?
Het doel van Van den Bosch was een klassering bij de eerste tien, of anders zo dicht mogelijk daar in de buurt. Dat is niet gelukt. ?Ook dat is jammer, maar ik kan het heel goed relativeren, hoor. Er passen er maar tien in, in de top 10. Voor ons is dit jaar even geen plaats in de herberg. Dan komen we nog wel een keer terug.?
XDakar-collega Frits van Eerd wist ondanks een opnieuw los schietende luchtleiding en een lekkende turbo twee trucks en vier auto?s in te halen, wat hem een negentiende tijd opleverde.

0 reacties

15 Jan 2015

Laatste loodjes zijn zwaar voor XDakar

Frits van Eerd kondigde op de rustdag aan dat het zijn laatste Dakar is; daarvan wil hij koste wat het kost de finish halen. Het werd hem in de negende etappe niet gemakkelijk gemaakt, met 400 van de 450 kilometer stuiteren en butsen. Dat leverde twee kapotte velgen op. XDakar-teamgenoot Peter van den Bosch kreeg het helemaal te verduren. Door een kapotte versnellingsbak kroop hij in de eerste versnelling door de proef.
Voor zover bekend had Van den Bosch om drie uur ?s nachts (zeven uur Nederlandse tijd) het bivak nog niet bereikt. Wat wel bekend is, is dat hij al vroeg in de etappe te kampen kreeg met een kapotte versnellingsbak. Eimbert Timmermans kon de truck weer rijdend krijgen, maar Van den Bosch kon de hoogste versnellingen niet gebruiken. Dat werd steeds minder. Was het verhaal aanvankelijk nog dat hij maximaal 40 kilometer per uur kon rijden, het laatste bericht was dat hij nog slechts in de eerste versnelling door de feshfesh en over de stuiterpaden kon kruipen.
Frits van Eerd verging het beter, al ging het ook bij hem niet vanzelf. ?Wat een vervelende proef. 50 kilometer kapot gereden duinen en daarna 400 kilometer stuiteren en butsen. Echt niks aan. De feshfesh komt me zo onderhand mijn neus uit. Onderweg heb ik twee velgen kapot gehad en de turbo deed weer moeilijk. Het zijn zware laatste loodjes, maar het einde komt in zicht. Ik zal echt blij zijn als we in Buenos Aires zijn. Morgen (vandaag, red) gaan we weer de hoogte in. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.?

0 reacties


Loslaten en genieten van goede dag

Door een kapotte versnellingsbak hobbelde Peter van den Bosch met een slakkengang van 35 kilometer door de negende etappe. Het contrast met de tiende dag van de Dakar 2015 kon bijna niet groter zijn. Met een gemiddelde snelheid van 78 kilometer per uur tekende Van den Bosch voor de vijftiende tijd.
Marcel Huigevoort, de navigator bij Van den Bosch in de cabine, kon er achteraf wel om lachen. ?Tja, wat moet je anders? Al na 20 kilometer begon de versnellingsbak raar te doen. Na 250 kilometer konden we echt niet meer rijden. Het is gelukt om de bak in de lage groep te krijgen en zo hebben we zo?n 240 kilometer gereden. We waren best laat thuis, ja. Het was echt pech. Die bak zat er nieuw in. De monteurs hebben het opgelost, terwijl wij een paar uurtjes slaap hebben kunnen pakken, want we moesten al vroeg weer weg voor de verbinding over de Andes.?
De proef van 371 kilometer op Argentijnse bodem maakte veel van de ellende goed. ?Het was een fijne dag,? vond Huigevoort. ?Op alle mogelijke manieren: geen problemen met de auto, mooie proef, prachtig gereden. We kwamen er prima doorheen. Het was soms wel heel smal, over die paadjes door de bergen, maar dat is een kwestie van even opletten. We hebben genoten. Zo moet je dat ook doen: loslaten en genieten. Je kunt er toch niks meer aan doen.?
Zowel Van den Bosch als Frits van Eerd ? de andere truckrijder bij XDakar ? kende al zat problemen deze Dakar. Van Eerd had in de tiende etappe weer iets met de turbo. Eimbert Timmermans, de bouwer van de trucks en in de wedstrijd de snelle assistentie, baalt er flink van. Hij stak bloed, zweet, tranen en vele uren in de trucks. ?Natuurlijk ben ik er ziek van. Ik had er veel meer van verwacht, maar het blijkt dat we hebben de auto?s motorisch gezien niet goed voor elkaar. Dat onderdeel laat het afweten. Ik kan het op dit moment helaas niet oplossen. We zullen het ermee moeten doen tot de finish. Het is niet anders. Hoe het daarna verder gaat? Dat zien we later wel. Eerst maar eens naar Buenos Aires.?
Voor Timmermans zelf is het ook lastig rijden. Onderweg is hij veel tijd kwijt, doordat hij ?f voor Van den Bosch ?f voor Van Eerd of zelfs voor allebei moet stoppen. Gisteren hielp hij onderweg ook nog motorrijder Caspar van Heertum van het BAS Dakar-team. ?Dat geeft niet, maar zo rijd ik wel steeds helemaal achteraan en dat is echt niet leuk. Alles is kapot gereden. Het viel vandaag wel mee overigens, maar de hele proef was boven de 3500 meter en dat is niks voor mij. Ik kan daar niet goed tegen. En dan ook nog over die smalle paadjes langs diepe ravijnen. Brrr! Ik ben blij dat ik er ben.?

0 reacties

13 Jan 2015

Laatste Dakar voor Frits van Eerd

Jumbo-topman Frits van Eerd spiegelt zich het liefst aan topsporters. Of ze nou Sven Kramer heten of Max Verstappen. ?Ik wil ook altijd winnen.? De succesvolle ondernemer kijkt altijd naar nieuwe uitdagingen. Of het nou het sponsoren is van de gecombineerde wieler- en schaatsploeg Team Lotto NL-Jumbo of een kerstclip met heel zingend Nederland of Roy Donders met zijn Oranje huispakken. Nieuwste plan: als autocoureur meedoen in de beroemdste race ter wereld: de 24 uur van Le Mans, een punt zetten achter de Dakar-races in de vrachtwagen en Max Verstappen ondersteunen in de Formule 1.

1 reactie

11 Jan 2015

Echte marathon voor XDakar-trucks

Peter van den Bosch ging als een speer door het beginstuk van de achtste etappe. Maar gaandeweg ging het mis. De truck liep nog maar op vijf cilinders en 150 kilometer voor de finish hield de koppeling ermee op. Door de duinen werden daardoor bijkans onneembare obstakels. Ook Frits van Eerd kwam niet vlekkeloos door de proef: kapotte en oververhitte leidingen en een kapotte velg hielden hem op.
Het was niet alleen een marathonetappe, voor XDakar was het ook echt een marathon. Het eerste deel, de zevende etappe, ging nog best aardig. Van den Bosch moest een keer graven, Van Eerd verloor 20 minuten aan een kapotte remleiding. In het van de buitenwereld afgesloten bivak in de duinen konden de deelnemers weinig meer doen dan wat hoognodige service aan de trucks. ?Het was heel rustig en knus, met maar 30, 35 trucks,? vertelde Van den Bosch. ?Een apart sfeertje.?
Vandaag reden de trucks voor een deel dezelfde weg terug naar Iquique. Doordat ze zodoende over hun eigen sporen reden, was het lastig navigeren.
Dat was echter niet h?t probleem voor Van Eerd. ?Weer twee keer de achterremleiding,? meldde navigator Charly Gotlib. ?En een probleem met een leiding die boven de turbo loopt. Die raakte daardoor oververhit zodat we moesten stoppen om brand te voorkomen. Dan in een lange afdaling op een feshfeshpad lag er een rots onder het stof en reden wij een deuk in de voorste velg. Band wisselen, samen met nog twee andere deelnemers die juist hetzelfde lot hadden.? Het leverde Van Eerd twee keer de negentiende tijd op. Die plaats neemt hij ook in op de algemene ranglijst.
Van den Bosch finishte als 21ste, wat knap is gezien alle problemen. ?Op vijf cilinders kan ik de finish wel halen en op de paden lukte het ook nog wel zonder koppeling. Gewoon er tegenaan zetten en erin laten vallen. Maar in de duinen was het onbegonnen werk. Iedere keer moest ik stoppen, de motor afzetten, in de versnelling zetten en hophophop, daar gingen we weer. Maar ik kwam met geen mogelijkheid tegen die zandhopen op. We hebben een waypoint noodgedwongen laten liggen, dus daar krijgen we nog straftijd voor.?
In de slotfase gaf ook de afdaling naar Iquique nog een berg problemen. ?We reden helemaal naar links, maar daar konden we niet naar beneden. Dus moesten we terug. We stonden vast in een duinpan, toen Bernhard ten Brinke achter ons kwam en moest uitwijken voor ons. Daardoor kwam hij ook vast te zitten en ontstond er een klein brandje onder de motorkap. Heel vervelend voor Bernhard, maar ik stond daar ook niet voor mijn lol in die duinpan.?
Met hangen en wurgen bereikte Van den Bosch uiteindelijk de finish. In het klassement staat hij nog dertiende, maar daar moet de straftijd nog bij worden geteld.

0 reacties


XDakar-trucks goed van start in eerste deel marathonetappe

Peter van den Bosch, Frits van Eerd en Eimbert Timmermans zijn de marathonetappe goed begonnen. Ze kwamen als respectievelijk 14de, 17de en 18de aan in het van de buitenwereld afgesloten bivak in de duinen. Contact met de crews was niet mogelijk, dus details zijn niet bekend.
Voor Van den Bosch was het nog voor de start van de zevende etappe in Iquique even spannend. Bij het nalopen van de truck ontdekten de monteurs 's nachts dat de vooras was gebroken, waarschijnlijk als gevolg van de klap door een kapotte stuurinrichting in de zesde etappe. Met man en macht moest er worden gewerkt om een nieuwe vooras onder de auto te zetten. Voorassen behoren niet tot de voorraad reserve-onderdelen, maar Eimbert Timmermans wist dat Maurik van den Heuvel een passende vooras had. Aangezien die al was uitgevallen besloot Van den Bosch bij het team DakarSpeed te vragen of hij de vooras mocht hebben. Dat mocht.
Tot kort voor de start waren de XDakar-monteurs met hulp van de monteurs van Van de Laar en Van den Heuvel bezig de auto weer op orde te krijgen. ?De mannen hebben perfect werk geleverd," zei Van den Bosch net voor de start. "Het is me nu nog duidelijker geworden dat we echt alle geluk van de wereld hebben gehad."

0 reacties

10 Jan 2015

Incidentjes kosten XDakar-trucks mooie klasseringen

De XDakar-trucks van Peter van den Bosch en Frits van Eerd hadden in de zesde etappe pechduiveltjes aan boord. Het duiveltje bij Van den Bosch stortte zich op de stuurinrichting, waardoor de auto plots zijn eigen weg ging. Bij Van Eerd vernielde een afgebroken stuk aluminium de luchtleidingen. De heren moesten genoegen nemen met respectievelijk de 17de en 22ste plaats.
Het stuurincident bij Peter van den Bosch was wel even spannend. Op een snel pad boog de truck plots af naar links. ?Ik was letterlijk de macht over het stuur kwijt,? vertelde Van den Bosch. ?Bij een snelheid van 130, 135 kilometer is dat niet fijn. Gelukkig was het een open piste, zodat er ruimte was, maar het scheelde niet veel of we waren omgeslagen.?
De boel repareren nam een half uur in beslag. Even verderop kostte een lekke band als gevolg van een kapotte velg ook wat tijd. Alles bij elkaar opgeteld was dat het verschil met een riante top 10-klassering. ?Heel jammer,? vond Van den Bosch. ?Het rijden ging perfect. Het was ook een ideale special. Eentje zoals je ze iedere dag zou wensen, met snelle paden, feshfesh, een stuiterpad op een zoutvlakte en duinen aan het slot. Echt alles zat erin.?
Ook voor Frits van Eerd gold dat er meer in had gezeten als er niet (weer) allerlei incidenten waren geweest. Op 40 kilometer in de proef stond de Jumbo-truck ineens stil. ?Er was een stuk aluminium onder de auto afgebroken. Gewoonlijk valt dat dan naar beneden, maar deze bleef op de achteras hangen en jutterde daar de luchtleidingen kapot. Midden in de feshfesh! Iedere dertig seconden kregen we de volle laag, terwijl we de boel aan het repareren waren. Als sneeuwpoppen stapten we de cabine weer in. Van boven tot onder onder de feshfesh.?
Door dat akkefietje zakte Van Eerd, die als 22ste was gestart, naar de 30ste plaats af. ?Dan moet je weer opnieuw beginnen.? Het tweede deel van de proef leek het allemaal goed te komen, maar in de duinen maakte Van Eerd zelf een fout. ?Het lag niet aan de auto, het lag aan Frits. Mijn eigen schuld. Bovenop een duin vast, met vier wielen los in de lucht. Graven maar.?
Uiteindelijk won of verloor Van Eerd niets. Hij eindigde op de plaats waarop hij was begonnen aan de etappe en hield de schade op die manier beperkt. ?Maar ik zou deze Dakar toch wel h??l graag een keer een etappe hebben zonder gedoe en gezeik. E?n dag waarop alles goed gaat. Dat moet in de tweede week toch kunnen lukken? Het kan toch haast niet anders of we zijn door de dosis pech heen.?
Het weekend bestaat voor de trucks uit een marathonetappe, met een overnachting in de duinen. In dat afgesloten bivak is geen service. De assistentietrucks mogen daar niet komen. Als er iets kapot gaat, moeten de deelnemers dat zelf oplossen. Van den Bosch heeft er wel zin in. ?Ik vind het een mooie toevoeging aan de wedstrijd. Tentje mee, slaapzak mee en behoudend rijden om de finish te halen met het materiaal waarmee je wegrijdt.?
Van Eerd neemt het zekere voor het onzekere. ?Ik wil goed voorbereid op pad, met verse onderdelen, verse banden. De monteurs hebben nu even wat meer werk, maar dan hebben ze maandag op de rustdag wat minder te doen.?

0 reacties

09 Jan 2015

?In de top 10 is het zo veel comfortabeler?

Eigenlijk is het niet eerlijk, vond Peter van den Bosch. De trucks die achterin het veld starten, hebben een tien keer zo zware Dakar waarin problemen alleen maar groter worden. Van den Bosch weet precies wat de achterhoede meemaakt: hij heeft er ook gereden. Nu rijdt hij in de top 10 en dat wil hij graag zo houden.
Voor de tweede achtereenvolgende dag zette Van den Bosch de tiende tijd neer. Het ging hem niet eens moeilijk af, terwijl de vijfde etappe van de Dakar 2015 toch een lange (458 kilometer) en een lastige (stenen en feshfesh) was. ?Dat is toch het voordeel van vooraan rijden,? meende Van den Bosch. ?De sporen in het feshfesh zijn diep, maar na dertig, veertig trucks is er niet meer doorheen te komen, zo diep zijn ze dan. Het fijnste van voorin zitten, is dat je ruimte hebt. Je kunt echt rijden, in plaats van worstelen. Alles gaat net een beetje gemakkelijker en het is aanzienlijk comfortabeler. Ik wil wel tot Buenos Aires zo blijven rijden.?
Frits van Eerd had ook maar wat graag in de buurt van de top 10 gereden, maar na twee dagen problemen zit dat er niet meer in. Van Eerd was al blij dat hij zonder schade en met de 18de tijd aan de finish in Antofagasta stond. ?Geen schade betekent dat de monteurs de tijd hebben om problemen op te lossen. Proberen, althans. In plaats van te veel druk in de turbo, had ik nu te weinig druk. Ze gaan nu alles uit elkaar halen om te kijken of het op te lossen is. Ik hoop het maar, want dan kan ik misschien eindelijk weer eens echt aan de wedstrijd denken.?
Van Eerd vond de proef niet moeilijk, maar door de lengte was het wel lastig. ?Vijf en een half uur gas geven? De eerste 175 kilometer hebben we in het stof van anderen gereden. Pas daarna werden de paden wat breder en kon ik er langs. Tja, het hoort erbij.?

0 reacties

08 Jan 2015

Adrenaline komt bij XDakar uit de oren

Het was nog maar de vierde etappe van de Dakar 2015, maar er is al van alles gebeurd. Bij de drie truckteams van XDakar spoot de adrenaline uit de oren aan de finish van de proef in het Chileense C?piapo. Bij Peter van den Bosch door de prestatie waardoor hij knap tiende werd, bij Frits van Eerd en Eimbert Timmermans doordat ze in het donker de duinen wisten te bedwingen.
Zo lekker als het liep bij Van den Bosch, zo?n drama was het bij Van Eerd. Een ontplofte turbo veroorzaakte brand in de Jumbo-truck. Die kon gelukkig snel worden geblust, met hulp van de TonTrans-equipe waar Van Eerd net in volle vaart voorbij was gestoven. Van Eerd had haast. ?Ik ben als 29ste gestart en ik heb zo hard gereden als ik kon, want ik wil zo graag die top 10 in. Dat gaat nu never nooit meer lukken, want op de eerste de beste klim klapte de turbo.?
Eimbert Timmermans reed kort achter Van Eerd. Na alle problemen in de derde etappe leek hem dat wel verstandig. ?Amper 20 kilometer in de proef stond Frits daar: turbo kapot, auto in de brand. Dus we zijn aan de gang gegaan. Een turbo wisselen kost ongeveer een uurtje tijd. Maar ja, wij mochten pas tegen vijven aan de proef beginnen. Dat is laat. De tijd begon dus te dringen. We wisten dat we op het eind van de 174 kilometer nog stevige duinen zouden krijgen, dus Frits zette er de sokken in. Hij reed zo hard dat ik hem niet bij kon houden. Onderweg zie je de zon steeds dieper zakken. Als die eenmaal weg is, is het ook meteen heel erg donker.?
In het begin van de duinenstrook wist Timmermans weer bij Van Eerd in de buurt te komen. Timmermans zag het eigenlijk niet zo zitten om de duinen in te gaan, maar Van Eerd wilde niets horen over overnachten in de woestijn. ?Niks daarvan! We gaan naar het bivak. Het was wel spannend hoor, in het donker in de duinen,? vertelt Van Eerd. ?Her en der lagen trucks en auto?s op hun kant, overal stonden er met stukken. Je ziet niks. Geen idee waar een duin ophoudt of hoe steil het naar beneden gaat. Er is wel een spoor dat je kunt volgen, maar dat gaat ook verschillende kanten op en je weet niet of je het juiste kiest. Blind de duinen op en af rijden: gas erop en maar kijken waar je uitkomt. Het was ontzettend kicken. We zijn er doorheen gevlogen.?
Timmermans wist niet wat hij meemaakte. ?Frits reed door die duinen alsof hij nooit anders doet! Als je ergens een adrenalinekick van krijgt, is het wel in het donker met een truck door de duinen.?
Die duinen waren bij daglicht al niet eenvoudig, vertelde Peter van den Bosch eerder. ?Het waren stevige jongens, echt niet gemakkelijk. Het blijft een apart spel om een truck van tien ton over de duinen te krijgen. Je moet snelheid hebben, anders kom je niet boven, maar ook weer niet te veel want dan duik je er overheen. Wij zijn er foutloos doorheen gekomen. Geen stukken, geen problemen: niks. Ik ga met een grote smile slapen. Kunnen starten op de tiende plaats is fijn. De etappe van morgen (vandaag, red) is 450 kilometer harde piste met feshfesh. Het is heel prettig om dan een beetje voorin te zitten.?

0 reacties

06 Jan 2015

Miserie bij XDakar: Kruip eens in een draaiende wasmachine

Terwijl de derde etappe van de Dakar 2015 toch niet echt te boek stond als een bijzonder lastige, hadden de trucks van XDakar er grote moeite mee. Alles wat tegen kon zitten, zat tegen. Frits van Eerd stond vier keer stil met allerhande miserie, Peter van den Bosch kampte met een kapotte dynamo (en daardoor twee kapotte accu?s). Eimbert Timmermans had er zijn handen vol aan.

Na een moeizame tweede etappe hoopte Peter van den Bosch in de derde proef van de Dakar 2015 wat goed te kunnen maken. Daarin leek de transportondernemer uit Erp ook te slagen, gezien de doorkomsttijden rond de tiende plaats. Maar halverwege de 284 kilometer lange rit sloeg de pechduivel weer toe. Een kapotte dynamo wierp Van den Bosch terug naar de 22ste plaats.
De tijd die Van den Bosch kwijt raakte door in de tweede etappe een Tatra weer op de wielen te zetten, kreeg hij terug. Daardoor kon hij toch nog redelijk vooraan beginnen aan de nieuwe uitdaging. Dat deed hij met verve. ?Het ging super goed,? vertelde hij. ?Dat is het nog vervelender als je ineens een half uur stil staat en iedereen weer voorbij ziet stuiven.? De kapotte dynamo kostte ook nog eens twee accu?s, maar dat was de minste zorg.
In het laatste deel van de rit, op een ruwe strook van bijna 100 kilometer vol gaten en stenen, kon Van den Bosch nog wel iets van het verloren terrein terugwinnen. ?Dat doet pijn, maar onze auto is daar perfect voor. Voor het materiaal was het een pittige etappe.?
Eimbert Timmermans was ook goed op weg, maar moest zich al snel aan zijn taak als vliegende kiep kwijten om Van den Bosch en vooral Frits van Eerd op gang te houden. Charly Gotlib, navigator op de Jumbo-truck, berichtte: ?Meteen na de start voelde Frits dat er iets haperde aan de versnellingspook. Het schakelen ging niet fijn. 10 kilometer later zaten wij plots zonder schakelmogelijkheid, naar bleek doordat de luchtslang van de koppeling los was geraakt.
In 50 kilometer konden we de zeven trucks die ons hadden ingehaald weer passeren, maar op 100 kilometer van het einde, bij het oversteken van een rivier, viel onze truck weer stil. Pas na 40 minuten zoeken hadden we het probleem gevonden: de ?waste gate?, een systeem dat het teveel aan turbodruk uitlaat, sloeg dicht en daardoor weigerde de motorrem.
Nou, dan het laatste deel over zeer slechte piste. Kruip eens ?n een draaiende wasmachine om een idee te krijgen van wat wij voelden. En dat voor meer dan een uur. Op 15 kilometer voor de finish zijn we nog eens stil gevallen, door een vastzittende handremleiding. Dat kostte weer 10 minuten. Nu zijn we op de verbinding naar het bivak in Chilecito en staan we langs de kant met een kapot differentieel achter, met nog 25 kilometer te gaan.?
Van Eerd finishte met ondanks alle problemen als 29ste, waarmee de schade nog enigszins binnen de perken bleef. In het klassement zakte Van Eerd naar plaats 19.

0 reacties


Kapotte band na hulp kost Van den Bosch veel tijd

Tot halverwege de proef van 313 kilometer lang ging het heel aardig met Peter van den Bosch en zijn team. De XDakar-truck reed rond de achttiende plaats, toen er op kilometer 160 een Tatra dwars over de weg lag. Die weer overeind zetten, moest Van den Bosch bekopen met een kapotte band, die hem uiteindelijk terugwierp naar de 27ste plaats. Frits van Eerd kwam zonder kleerscheuren als veertiende uit de strijd.

Beetje jammer. Dat was wel zo ongeveer de typering voor wat Peter van den Bosch in de tweede etappe van de Dakar 2015 overkwam. ?Je helpt iemand anders en komt zelf in de problemen. Dat is best balen. Bij het overeind zetten van de Tatra raakte ik een kei die de band linksachter kapot maakte. Terwijl wij de band stonden te vervangen, kwam het hele spul langs natuurlijk. Het waren daarna allemaal paden waarop je niet goed kon inhalen vanwege het stof. Dat verlies je zo veel tijd.?
Bijkomend probleem was dat monteur Bart Gloudemans als een vaatdoek in de truck hing. De sportdrank kwam er net zo hard weer uit als dat ?ie erin ging. ?We hebben wel airco in de cabine, maar daar heb je tijdens een proef bij een buitentemperatuur van dik boven de 40 graden ook niet veel aan. Gelukkig kunnen we morgen wat vroeger starten, zodat we hopelijk wat minder in de ergste hitte rijden.?
XDakar-teamgenoot Frits van Eerd was ook bijna uit zijn overall gedreven in de tweede proef, die voor hem vlekkeloos verliep. ?Bloedheet, maar verder een etappe zonder schade, zonder kapotte banden en zonder vast te zitten,? vertelde Van Eerd. ?Het enige probleem is de turbo. Ik kom vermogen te kort en dat is niet fijn. Ik weet niet of het op te lossen is.?
De Jumbo-directeur was uiteindelijk best happy met het resultaat: voor de tweede dag een veertiende tijd, waardoor hij in het klassement vijftiende staat. ?Ik moest vooral in de eerste etappe erg wennen. Het was de eerste keer dat ik in mijn nieuwe truck reed en dan meteen op snelheid. Dat was wel spannend. Ik heb het gewoon te druk gehad om te testen. Dat is jammer, maar zo gaan die dingen. Hij stuurt echt super. Nu nog vermogen en dan zijn we er. Maar als ik om me heen kijk, denk ik dat ik niet mag klagen. Het is nog maar de tweede dag en er is al veel gebeurd. Er is weer een hoop ellende overal. Dat hoort erbij in de Dakar.?
Van Eerd vreest dat de derde etappe, van San Juan naar Chilecito, ook voor dikke problemen kan zorgen. ?Het wordt vooral mechanisch voor de trucks een zware dag, met veel stenen en andere rotzooi waarop je veel kapot kunt rijden.?

0 reacties

04 Jan 2015

Begin volgens plan voor XDakar-trucks

Met de 14de, 16de en 28ste tijd zijn de drie trucks van XDakar de rally van 2015 volgens plan begonnen. Frits van Eerd pakte de hoogste klassering, dichtbij de top 10, waar de verschillen na de eerste 175 kilometer tegen de klok erg klein zijn. Peter van den Bosch boekte tien plaatsen winst ten opzichte van waar hij startte. Eimbert Timmermans nam geen risico?s en eindigde op dezelfde plaats waar hij begon.

Frits van Eerd wist vrijwel de hele proef uit het stof te blijven, terwijl hij toch het gaspedaal tot het metaal intrapte. ?We moesten voortdurend opletten de maximale snelheid van 140 kilometer niet te overschrijden,? vertelde navigator Charly Gotlib. ?Het waren lange, rechte stukken met plots haakse bochten naar links of naar rechts. Dat was even opletten. Het zit echt heel dicht bij elkaar wat de tijden betreft, maar niemand heeft ons ingehaald.?
Peter van den Bosch reed wel de hele tijd in het stof en moest daardoor nogal eens inhouden. Desondanks wist Van den Bosch tien plaatsen te winnen. De truck kwam met wat lakschade uit de proef, door een klein uitstapje in een bocht. ?Maar daarna zijn we netjes naar de finish gereden,? zei navigator Marcel Huigevoort. ?Het gaat super en het tempo is mooi. De kop is eraf en dat is een fijn gevoel.?
Vanwege het stof besloot Eimbert Timmermans al snel om op safe te spelen en niet te proberen andere trucks in te halen.

0 reacties

31 Dec 2014

29 Dec 2014

XDAKAR OP WEG NAAR BUENOS AIRES

Na een jaar van voorbereiding zit XDakar in het vliegtuig op weg naar Zuid-Amerika om van start te gaan in de zwaarste rally ter wereld. Met drie racetrucks, een auto, drie servicetrucks en een serviceauto wil XDakar de finish van Le Dakar bereiken. De rally begint op zaterdag drie januari met het startpodium in Buenos Aires, de eerste stage start zondag vier januari. De rustdag is in Iquique op maandag 11 januari en de finish is op 17 januari in Buenos Aires.

0 reacties

17 Dec 2014

12 Dec 2014

07 Dec 2014

22 Nov 2014

16 Nov 2014

14 Nov 2014

13 Nov 2014

10 Nov 2014

08 Oct 2014

13 Apr 2014

08 Apr 2014

07 Apr 2014

20 Mar 2014

14 Feb 2014

« Alle bedrijven